Ruud & Elvira in Latijns-Amerika

Van Colombia naar Panama

Na 589 busuren en 9 nieuwe stempels in ons paspoort hebben we eindelijk Zuid-Amerika achter ons gelaten! Het continent van de vele verschillende klimaten, grote afstanden, kip met rijst en stinkende indigenas (inheemse mensen) is voor ons nu officieel verleden tijd. Op de kip met rijst na dan. We zijn veilig aangekomen, maar dat had wel eens anders kunnen lopen...

Maar eerst nog even een update over midden en noord Colombia. Colombia staat met haar groene landschap, jungle, extreem chille mensen en caribische vibe tot nu toe echt bovenaan ons lijstje. De hoofdstad Bogota deed ons denken aan een ruim gebouwde dogdy Amerikaanse stad vol zwervers. Niet echt onze smaak, maar de kerk die in een enorme mijn vlakbij de stad is gebouwd, door middel van uithakkingen en lichtspel, vond Elvira erg speciaal. Ruud vond daarentegen het historische centrum erg mooi.Ten noorden van Bogota bezochten we nog wat (ja wederom) mooi behouden koloniale stadjes, waar we niet veel anders konden doen dan met de weinige inwoners naar de kerk gaan of bier drinken op het plein. Dus deden we het laatste maar.

Hierna begon de bureaucratische visa-rompenslomp waar we al over hebben geschreven en na Curacao kwamen we Colombia weer binnen via het noorden met de allerbrakste bus waar we ooit in hebben gezeten. Hij zag er zo afgrijselijk uit dat zelfs locals niet in wilden stappen. Maar het werd een gezellig ritje met complete keukens aan boord die mensen goedkoop vanuit Venezuela haalden. Hier werd echter de politie wel veelvuldig voor omgekocht aangezien er geen belasting over werd betaald.

Na een dagje chillen in het hippie-achtige vissersdorpje Taganga bezochten we het Tayrona park, gelegen aan de caribische kust. Echt een paradijsje, waar de jungle samenkomt met de zee en prachtige strandjes zijn die je alleen kan bereiken na een aantal uur lopen door de jungle, welke vol zit met o.a. aapjes, rare vogels, mega-krabben en leguanen. Elvira heeft de afgelopen maanden ondekt dat ze dieren helemaal niet zo haat, integendeel, en de jungle geweldig vindt. En daar is het warm, dat vindt ze ook helemaal niet erg.

Onze laatste bestemming in Colombia was Cartagena, ook wel (en terecht!) de mooiste stad van Zuid-Amerika genoemd. De stad diende vroeger als opslagplaats van de schatten uit de kolonie en de Europese goederen envandaar devele verdedigingsforten en prachtige gekleurde koloniale panden die de stad telt.Zelfs het nieuwe centrum, met een mooie skyline is niet lelijk. Het is echt de perfecte stad om lekker te eten en uit te gaan, wat we ook veel hebben gedaan. Daarbij hebben we het super gehad met een huisgenootje van Ruud, Laurie, en haar vriendin Lenny, die daar onderzoek doen als onderdeel van hun studie antropologie.

Een interessant uitje was een bezoek aan de vrouwengevangenis waar Laurie onderzoek naar doet. De meeste vrouwen zitten voor drugssmokkeling en Elvira vond het erg indrukwekkend met deze vrouwen over hun leven te praten. Wel raar als je daarna weer vrij rondloopt en je bedenkt dat de meeste vrouwen nog nooit meer van de stad hebben gezien dan de muren van hun stikhete gevangenis en je het luxe appartement van Laurie en Lenny, midden in het centrum en met uitzicht op zee, instapt.

Bueno, en toen met de ‘ zeilboot' op naar Panama. Dat was wat. Of niks eigenlijk, want werkelijk ALLES was kaput aan die boot. Na 10 uur later te zijn vertrokken dan beloofd (waarin me maar veel alcohol insloegen voor een gezellige overtocht) vaarden we met zonsondergang eindelijk de haven van Cartagena uit. Gelukkig hadden we een erg gezellige groep en zat de goede moed er nog goed in.

De eerste nacht begon al goed. Nog geen5 minuten na het uitvaren waren we alle 10 al kotsmisselijk door de hoge golven, we hadden niet eens allemaal een bed, want er waren er maar 6, en wat later op de avond brak de giek. Op het fokkie naar Panama dus! Daarbij hadden we echt een idiote cocaine-snuivende kapitein die alleen maar rum dronk en ' bueno' riep en we zo'n beetje alleen maar ui en vis (die we soms zelf moesten vangen, wel leerzaam voor Elvira) te etenkregen.En Ruud lustgeen vis.

Maar we zijn gelukkig veilig aangekomen, hebben de laatste twee dagen doorgebracht op een paradijsje op aarde genaamd Eilandengroep San Blas, waar ' hangmatteren' een werkwoord is,we snorkelden of onder een palmboom op een onbewoond eiland lagen. Al met al een mooie week, onvergetelijk!

Nu zijn we in Panama city, aka shoppingsparadijs, en vanuit hieruit gaan we richting Mexico. Helaas rest ons nog slechts 2 maandjes (we zijn nog steeds niet reismoe nee) en zullen we een groot gedeelte van Midden-Amerika moeten overslaan. Wat een luxeprobleem...

Liefs Ruud & Elvira

P.S. We hebben twee nieuwe fotomappen aangemaakt, vergeet niet in allebei een kijkje te nemen!

P.S. 2Lau & Len, nogmaals bedankt voor alles!

Rick

Fraai verhaal weer! Geniet nog van de laatste maanden he :) groeten vanuit Guaranda

Lenny

Lieverds, leuk om jullie eventjes gezien te hebben in CTG!!! Elvira het boek al uit?? Hhaha! Geniet van jullie reis verder, ennu.. geen einde indigenas hoor, ik spreek jullie na Guate nog wel even ;) xx

@ Lenny

Stinken ze daar ook zo dan? En hangen ze over je heen in de bus? Jaaaa boek is al uit, gemakkelijk weg te lezen en ook erg nuttig geruild voor een footprint central america :)!!! kuss

@ Ingrid

Die rustige plaatjes zijn natuurlijk allemaal van na de storm! Die 2 dagen wilde zee en met zn allen op bed zagen er wel anders uit jaa... helaas geen kans gehad om die situatie vast te leggen, alleen op staan voor de wc was al een hele opgave.. alles goed met jullie? liefs elvira

Laurie!

No thanks! Het was gezellig! Mijn criminele vriendinnen hier vragen nog regelmatig naar jullie, dus ik zal berichten dat jullie heel zijn aangekomen!;)
En wat Guatemala betreft, reken inderdaad maar op een hoop stinkende indigena's die op je schoot gaan zitten in de bus. Gezellig! In Solola kan je ook even over de indigena-markt lopen om wat lekkere geuren op te doen! Veel plezier daar in het ene mooiste land op Colombia na!
Tot in Nederland! Kus