Ruud & Elvira in Latijns-Amerika

Op reis in Patagonie met Dennis

Eenmaal één van de hoogtepunten van de reis bereikt, namelijk het pinguin en walvisspotten, was het moment van afscheid aangebroken. Els & Daniel gingen terug naar hun appartement in Buenos Aires, wij samen met Andrew, vanaf heden Dennis genoemd (omdat hij een kopie is van Dennis van der Geest) stapten we vol goede moed, na 2 uur wachten op het busstation, in de bus naar het zuiden. Na 32 uur en een tussenstop in Rio Gallegos kwamen we dan eindelijk en zeer vermoeid aan in het pitoreske alpendorp El Calefate.

Vol zelfvertrouwen besloot Dennis naar een ander hostel te gaan, maar na een dagje onder de Amerikanen vertoeven in een vergelegen hostel begon hij ons wel erg te missen en verhuisde hij naar ons supergezellige hippie-hostel met uitzicht op het meer en de bergen. Na een dagje rust bezochten we ter voet en boot de indrukwekkende blauwe gletsjer Perito Moreno van 60 meter hoog. Helemaal onvoorbereid gingen we de kou in, zonder muts, sjawl, handschoenen, afritsbroek, bergschoenen of hiking-stokken, in tegenstelling tot alle andere Patagonie bezoekers. Zonder te dollen, wij waren de enige twintigers en werkelijk de enige toeristen in spijkerbroeken en Nikes!

De dag erna zijn we al om 5.30 uur een Chileense stempel in ons paspoort gaan halen om het mooiste natuurpark van Chili een bezoekje te brengen. Na alle weersomstandigheden te hebben meegemaakt (regen, sneeuw, hagel, zon) stonden de Torres (bergen) del Paine mooi op de foto. Om 23.00 uur kwamen we erg vermoeid weer aan in onze hippie-stek, waarna we de volgende ochtend vroeg begonnen aan de helse route 66 van Argentinie, genaamd Ruta 40. 28 uur in een onconfortabele bus, off-road, maar wel met prachtige panorama`s.

Bariloche, de plek waar Willem en de geliefde Maxima grond hebben aangekocht (bron: www.nu.nl), heeft ons positief verrast. Dit stadje gelegen in het Lake District beschikt over adembenemende en hoogtevrees-creerende uitzichtpunten over (nogmaals) meren en bergen. Deze mega-heuvels overrompelden ons op de 2e zonnige dag, waarop we met de Nederlandse `dit doen we wel even-mentaliteit' mountainbikes huurden. Onze overtollige zwembandjes, veroorzaakt door de vele rode wijntjes en steaks, er eenmaal afgefietst te hebben, vertrokken we naar Mendoza, een noordelijker gelegen stad bekend om haar heerlijke Malbec wijnen.

Nu precies 1 maand onderweg en 9.861 km in de bus afgelegd te hebben, zullen we nu in een rustiger tempo richting het noorden trekken. ¡Chao Patagonia!

Carlijn

Wat klinkt jullie reis ontzettend tof zeg! Vooral pinguins lijken me zo leuk.
En no worries.. k heb in zwitserland ook wel eens een gletsjer bezocht met korte broek.. Zo gek is dat dus niet;)

Veel plezier nog! liefs,Carlijn

josje

Lieve ruud en elvira
Wat bijzonder om jullie reisverhalen te ontvangen en mee te beleven.
Wat kun je toch met verschillende zaken bezig zijn op bijna hetzelfde moment-van alles wat op mijn mailadres binnenkomt. Die berichtjes van jullie zijn een soort ontspanningspagina naast andere die een heel ander beroep op me doen .
voelen jullie je voortdurend ontspannen ?
ik begrijp ook wel eens moe, koud, misschien hongerig maar daar zijn allemaal oplossingen binnen bereik voor, vermoed ik .
Wat een indrukken van landschappen krijgen jullie op je netvlies, niet te bevatten allemaal denk ik.
Een dikke zoen voor jullie allebeide eentje ( of als je wilt deel ik er meer uit ) van josje

Je beste vriendjes

Kleine kabouter! Er staan hier 5 biefstukken klaar? Waar blijf je nou....