Ruud & Elvira in Latijns-Amerika

Noord Argentinie

De stad Mendoza heeft helaas niet aan onze verwachtingen voldaan. We hoopten op een mooie stad omgeven door idyllische wijnvelden waar wij met onze fiets doorheen zouden paraderen. Jammer genoeg bevonden we ons zo ongeveer op een vuilnisbelt genaamd Maipu!Fietsend op een autowegtussen vrachtwagens die ons met 100 km per uur inhaaldenbezochten we een aantal ´wijnboeren´. De wijngaarden werden besproeid met vervuild water waar plastic en olie in dreef...De tour bestond slechts uiteen 5 minuten durende verkooppraatjes en zo snel mogelijk je wijnglas leegdrinken; uitleg over het productieproces was helaas niet aan de orde.Hoe de wijn gemaakt wordt wisten ze zelf waarschijnlijk niet eens..Mr Hugo, de fietsverhuurder, maakte onze dag enigzins goed door het onbeperkt aanbieden van wijn, maar van een echte wijntour kunnen we dus niet spreken!

Toen was de tijd daar om afscheid te nemen van onze eigen Dennis, hij moest verder reizenomdat zijn vlucht vandaag gaaten wij wilden eigenlijk zo snel mogelijk weg uit Mendoza. Onze volgende bestemming was Salta, een nog noordelijker gelegen koloniale stad. Hier hebben we eindelijk gevonden wat we misten in Mendoza: mooie gebouwen, parken, relaxte sfeer en groene bergen. Hier hebben we een bezoek gebracht aanhet archeologischmuseum waar inca kinderen in goede staattentoongesteld zijn. Ze zijn nog in goede staat omdat ze op grote hoogte in de Andesbergen zijn gevonden endankzij de kou bijna niet zijn aangetast.

Vanuit Salta hebben we Cachi bezocht, een van de oudste stadjes van Argentinie gebouwd in Cusco stijl. De tocht er heen was erg bijzonder, van groene tot rode bergen, van woestijnen met cactussen van 6 meter hoog tot diepevalleien. Om niet ziek te worden van de grote hoogteverschillen tijdens de tocht, bood de chauffeur ons coca bladeren aan en dronken we coca thee.

Hierna zijn we naar Cafayate vertrokken voor echte wijntouren en nog meer mooie valleien. Dit stadje ligt in een dal waar iedereen wijn lijkt te verbouwen en deze wijnvelden er ook een stuk gezonder uitzien. De wijntouren die we gedaan hebben waren ookbeter, gratis en echte uitleg over hoe de wijnen gemaakt worden. Elvira genoot vollop van de geitenkaasboerderij en zelfs van het lopen (!)door de Quebrada de Cafayate. Dit rode gebergte heeft heel veel indruk op ons gemaakt! Het was geweldig om tussen de rode rotsen detrekken en klimmen en alles aan temogen raken.Dit gebergte lijkt wel het kleine zusje van de Grand Canyon. Ook bezochten we het natuurlijke amphitheater en de Devil´s throat (zie foto´s), waar vroeger watervallen door heen vielen. Ook dit leek weer op apenkooien op de basisschool, geweldig!

Vandaag verlaten we onze favouriete bestemming tot nu toe. We gaan nu verderrichting het noorden, waar we nog een zoutvlakte en dorpjes zullen bezoeken. Binnen een week bereiken we waarschijnlijk de grens met Bolivia, waar internetten misschien wat moeilijker zou worden.

Bedankt voor alle reacties en Josje gracias voor de extra foto-ruimte!!

Ruud & Elvira

Lenny

Jooww leuke verhalen!! Hier ligt ondertussen een dik pak sneeuw en ik kan niet wachten om ook richting de Latino-sferen te gaan! Geen zorgen over internet in Bolivia, ik heb er in die 7maanden bijna nooit problemen mee gehad! Ben erg benieuwd wat jullie in Bolivia gaan bezoeken!!

Geniet ervan samen!!